Wanneer merk-iconen als Enzo Ferrari en Sergio Marchionne verteld zou worden dat Ferrari auto’s ging bouwen die niet alleen op benzine zouden rijden, zou dit absurde idee direct naar het rijk der fabeltjes gewezen worden. En toch is niets minder waar... Hier staat een Ferrari met 4 motoren en een vierwielaandrijving!
De SF90 Stradale is met 1000 PK de snelste straatauto die Ferrari ooit gebouwd heeft. Want 1000 PK is zelfs voor Ferrari extreem. Bij het ontwerpen was het doel om een auto te bouwen die sneller was dan de LaFerrari. En dat is gelukt. De SF90 weet de hypercar met een seconde voorsprong op Ferrari’s testcircuit “Fiorano” te verslaan. Hoe dit kan? Door extreem goed ontwikkelde technieken! Er is veel tijd in de ontwikkeling van de Plug-in-Hybrid gestoken. De Ferrari beschikt over maar liefst 3 elektromotoren die de brandstofmotor kunnen assisteren. En aangezien De Ferrari 1000PK op het asfalt kwijt moet kunnen, is gekozen voor vierwielaandrijving. De Ferrari heeft dus een nieuw ontwikkelde motor, versnellingsbak, aandrijving en beschikt over een ingenieus aerodynamicapakket. Waar veel autofabrikanten “helaas” aan de plug-in-hybride’s of vol elektrische auto’s moeten, staan we bij Ferrari te trappelen om te zien wat de toekomst nog meer in petto heeft. Maar danzij de extreem goed doorontwikkelde technieken en aerodynamica moge het duidelijk zijn dat de SF90 Stradale voorlopig niet verslagen wordt!
Het is niet alleen de techniek die de auto bijzonder maakt. Het is ook de eerste auto uit het XX-programma van Ferrari, die een kenteken kan krijgen en dus op de openbare weg mag. De XX-aanduiding stond voor de exclusieve circuitauto’s. Denk aan de Enzo FXX, de 599 XX en de FXX-K, gebaseerd op de LaFerrari. Auto’s die alleen op trailers over de weg mochten, en louter op circuits aan het asfalt mochten ruiken. Dat deze SF90 Stradale dus in het wild gespot kan worden, is zeer bijzonder!
De SF90 Stradale kan wat dat betreft zo het Ferrari-museum ingerold worden. Met een ereplaats tussen de legendarische 288 GTO, F40, F50, Enzo en de LaFerrari. In tegenstelling tot deze bloedstollende verzamelstukken wordt de SF90 echter in serie gebouwd. Het Nero Daytona geeft de sportieve Ferrari een bijna chique en eerbiedwaardige uitstraling. Maar wanneer u in het Rosso-rode interieur plaatsneemt komen alle Ferrari-kriebels weer tot leven. Daarnaast is het ook geweldig om te ontdekken dat Ferrari ook de afwerking van het interieur weer heeft weten te verbeteren. Met alle carbon details, passenger display en het fraaie contrasterende stiksel is de auto een lust voor het oog!
De SF90 beschikt is tevens ook een nieuw model, met nieuwe aerodyanamica. Het werd bijna onmogelijk geacht, maar Ferrari heeft een nieuwe supercar weten te bouwen die nóg gestroomlijnder en tegelijkertijd fraaier is dan wat we gewend waren. Deze verbeterde aerodynamica met de vier krachtbronnen zorgen voor een 0-100 sprint in 2,5 seconden. Slechts 6,7 seconden zijn nodig om vanuit stilstand de 200 aan te tikken en dit feest gaat door tot 340 km/u! Op de openbare weg zal de gelegenheid dat alle 1000 Pk’s aangesproken kunnen worden zeldzaam zijn. Maar in ieder geval kunnen supercars als de Aventador SVJ en de McLaren 765LT zoek gereden worden. Om vervolgens geruisloos – volledig elektrisch – bij de terrassen langs te cruisen.
Met de SF90 heeft Ferrari bewezen dat plug-in-hybride niet saai hoeft te zijn, en dat Ferrari klaar is voor de toekomst. Van harte welkom om deze eyecatcher in onze showroom te komen bewonderen!
Scuderia Ferrari shields
We streven ernaar om de informatie op onze website zo accuraat, duidelijk en actueel mogelijk weer te geven. Echter, er kunnen geen rechten aan deze informatie worden ontleend. We raden u vriendelijk aan om bij aankoop alle zaken te controleren die uw beslissing kunnen beïnvloeden.